flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Резолютивка Олексія Маловацького, заступника Голови Вищої Ради Правосуддя, про дефіцит кадрів в судочинстві.

29 вересня 2020, 11:50

Резолютивка Олексія Маловацького, заступника Голови Вищої Ради Правосуддя, про дефіцит кадрів в судочинстві.

Q: В яких судах найбільш гостро відчувається дефіцит суддів, які його основні причини та шляхи їх усунення? 
A: Однозначно, найбільший дефіцит суддів – в місцевих загальних судах. У 74 місцевих загальних судах фактична кількість суддів становить менше 50% штатної чисельності, 2 суди взагалі не здійснюють правосуддя через відсутність суддів. 
Основі причини цьому: непрацююча ВККСУ, занадто довга та складна процедура відбору кандидатів (15 стадій!), відсутність дієвих умов для відстоювання суддівської незалежності. У тому числі через ці та багато інших чинників, діючі судді просто «захлинаються» у справах. 
Що стосується шляхів усунення, для вирішення проблеми комплексно та ефективно необхідне впровадження законодавчих змін для запуску ВККСУ. Також, необхідно переглянути процедуру добору суддів, спростити процедуру до 3-5 стадій підвищивши вимоги до самих кандидатів. 

Q: Який вплив на ситуацію мала проблема з ВККС та що гальмує прийняття необхідних законодавчих змін щодо її вирішення? 
A: Необхідні законодавчі зміни для запуску ВККСУ вже запропоновані Президентом України – це законопроект №3711. Наразі він опрацьовується Венеційською комісією, без висновку якої робити поспішних кроків було б недоцільно. Нещодавно відбулося ініційоване експертами Венеційської комісії дистанційне обговорення законопроекту з членами ВРП та іншими зацікавленими сторонами, де ВРП висловила свої пропозиції щодо окремих положень, але в цілому проект закону підтримала. 

Q: «Міжнародні експерти» в роботі ВККС: право чи політика, вплив цього питання на кадровий дефіцит? 
A: Участь міжнародних експертів в роботі ВККС є доцільною та важливою в межах виконання ними дорадчих функцій. В будь-якому разі, за відсутності в міжнародних експертів контрольних функцій щодо конституційних органів України, їх позиція може носити лише рекомендаційних характер.

Q: Чи виправданим є тимчасове покладення повноважень ВККС на ВРП? 
A: З початку 2020 року ВРП внесла подання про призначення 443 суддів місцевих судів, серед яких 440 – до місцевих загальних судів. Під питанням залишається доля близько 360 осіб, які уже більше року перебувають у стані правової невизначеності. Дійсно, ця цифра не вирішить усієї проблеми (близько 1900 вакантних посад), але зможе позитивно вплинути на ситуацію у місцевих судах. Саме тому, законопроектом №4055 запропоновано передати повноваження ВРП. Норми цього законопроекту продиктовані рекомендаціями Венеційської комісії, Конституційного суду та передбачені Конституцією України в частині повноважень ВРП. Згідно з законопроектом, питання перевірки практичних завдань кандидатів, на що у ВРП об’єктивно не вистачить ресурсу, покладене на Національну школу суддів України. 

Q: Гарантії незалежності суддів та кадровий дефіцит. Якою має бути роль держави та громадськості?
A: Незалежність суддів – є конституційним принципом організації та функціонування судів, основою для прийняття ними неупереджених судових рішень. У першу чергу, це не право суддів, а обов’язок держави це право забезпечити. 
З почату року до ВРП надійшло 212 повідомлень від суддів про втручання у їх діяльність. Наразі ВРП не має жодних важелів для забезпечення та гарантування цим суддям незалежності, що призводить до підриву довіри як до суддів, так і до ВРП у цілому. Серед таких інструментів, в першу чергу, право законодавчої ініціативи, право конституційного подання, право ВРП на самостійне вжиття відповідних заходів щодо забезпечення незалежності тощо. 

* Резолютивка - новий формат ААУ у вигляді коротких питань і відповідей (Question&Answer) про актуальні проблеми правничого життя.

 

Асоціація Адвокатів України